The Daily Telegraph
Overview
 
The Daily Telegraph is a daily morning broadsheet
Broadsheet
Broadsheet is the largest of the various newspaper formats and is characterized by long vertical pages . The term derives from types of popular prints usually just of a single sheet, sold on the streets and containing various types of material, from ballads to political satire. The first broadsheet...

 newspaper distributed throughout the United Kingdom and internationally. The newspaper was founded by Arthur B. Sleigh in June 1855 as the Daily Telegraph and Courier, and is since 2004 owned by David and Frederick Barclay
David and Frederick Barclay
Sir David Rowat Barclay and Sir Frederick Hugh Barclay are British businessmen. The identical twin brothers have very substantial business interests primarily in media, retail and property. The Sunday Times Rich List of 2007 estimated their wealth at £1.8 billion...

.

According to a MORI
MORI
Ipsos MORI is the second largest market research organisation in the United Kingdom, formed by a merger of Ipsos UK and MORI, two of the Britain's leading survey companies in October 2005...

 survey conducted in 2005, 64% of Telegraph readers intended to support the Conservative Party
Conservative Party (UK)
The Conservative Party, formally the Conservative and Unionist Party, is a centre-right political party in the United Kingdom that adheres to the philosophies of conservatism and British unionism. It is the largest political party in the UK, and is currently the largest single party in the House...

 in the coming elections.
Encyclopedia
The Daily Telegraph is a daily morning broadsheet
Broadsheet
Broadsheet is the largest of the various newspaper formats and is characterized by long vertical pages . The term derives from types of popular prints usually just of a single sheet, sold on the streets and containing various types of material, from ballads to political satire. The first broadsheet...

 newspaper distributed throughout the United Kingdom and internationally. The newspaper was founded by Arthur B. Sleigh in June 1855 as the Daily Telegraph and Courier, and is since 2004 owned by David and Frederick Barclay
David and Frederick Barclay
Sir David Rowat Barclay and Sir Frederick Hugh Barclay are British businessmen. The identical twin brothers have very substantial business interests primarily in media, retail and property. The Sunday Times Rich List of 2007 estimated their wealth at £1.8 billion...

.

According to a MORI
MORI
Ipsos MORI is the second largest market research organisation in the United Kingdom, formed by a merger of Ipsos UK and MORI, two of the Britain's leading survey companies in October 2005...

 survey conducted in 2005, 64% of Telegraph readers intended to support the Conservative Party
Conservative Party (UK)
The Conservative Party, formally the Conservative and Unionist Party, is a centre-right political party in the United Kingdom that adheres to the philosophies of conservatism and British unionism. It is the largest political party in the UK, and is currently the largest single party in the House...

 in the coming elections. It had an average daily circulation of 634,113 in July 2011 (compared to 441,205 for The Times).

It is the sister paper of The Sunday Telegraph, but is run separately with a different editorial staff, although there is some cross-usage of stories.

Founding and early history (1855–1900)

The Daily Telegraph and Courier was founded by Colonel Arthur B. Sleigh
Colonel Arthur B. Sleigh
Colonel Arthur B. Sleigh, also known as Burrowes Willcocks Arthur Sleigh was an army officer, travel writer and the original founder of the British newspaper The Daily Telegraph....

 in June 1855 to air a personal grievance against the future Commander-in-chief
Commander-in-Chief
A commander-in-chief is the commander of a nation's military forces or significant element of those forces. In the latter case, the force element may be defined as those forces within a particular region or those forces which are associated by function. As a practical term it refers to the military...

 of the British Army
British Army
The British Army is the land warfare branch of Her Majesty's Armed Forces in the United Kingdom. It came into being with the unification of the Kingdom of England and Scotland into the Kingdom of Great Britain in 1707. The new British Army incorporated Regiments that had already existed in England...

, Prince George, Duke of Cambridge
Prince George, Duke of Cambridge
Prince George, Duke of Cambridge was a member of the British Royal Family, a male-line grandson of King George III. The Duke was an army officer and served as commander-in-chief of the British Army from 1856 to 1895...

. Joseph Moses Levy
Joseph Moses Levy
Joseph Moses Levy was a newspaper editor and publisher.The son of Moses Levy and Helena Moses, he was educated at Bruce Castle School, after which he was sent to Germany to learn the printing trade. When he returned to England he established a printing company in Shoe Lane, Fleet Street...

, the owner of The Sunday Times
The Sunday Times
The Sunday Times is a British Sunday newspaper.The Sunday Times may also refer to:*The Sunday Times *The Sunday Times *The Sunday Times *The Sunday Times...

, agreed to print the newspaper, and the first edition was published on 29 June 1855. The paper cost 2d and was four pages long. It was not a success, however, and Sleigh was unable to pay Levy the printing bill. Levy took over the newspaper, his aim being to produce a cheaper newspaper than his main competitors in London, the Daily News and The Morning Post, to expand the size of the overall market.

Levy then appointed his son, Edward Levy-Lawson, and Thornton Leigh Hunt
Thornton Leigh Hunt
Thornton Leigh Hunt was the first editor of the British daily broadsheet newspaper The Daily Telegraph....

 to edit the newspaper, and relaunched it as The Daily Telegraph, with the slogan "the largest, best, and cheapest newspaper in the world". Hunt laid out the newspaper's principles in a memorandum sent to Levy: "We should report all striking events in science, so told that the intelligent public can understand what has happened and can see its bearing on our daily life and our future. The same principle should apply to all other events—to fashion, to new inventions, to new methods of conducting business".

In 1876 Jules Verne
Jules Verne
Jules Gabriel Verne was a French author who pioneered the science fiction genre. He is best known for his novels Twenty Thousand Leagues Under the Sea , A Journey to the Center of the Earth , and Around the World in Eighty Days...

 published his novel Michael Strogoff
Michael Strogoff
Michael Strogoff: The Courier of the Czar is a novel written by Jules Verne in 1876. Critics consider it one of Verne's best books. Unlike some of Verne's other famous novels, it is not science fiction, but a scientific phenomenon is a plot device. The book was later adapted to a play, by Verne...

, whose plot takes place during a fictional uprising and war in Siberia
Siberia
Siberia is an extensive region constituting almost all of Northern Asia. Comprising the central and eastern portion of the Russian Federation, it was part of the Soviet Union from its beginning, as its predecessor states, the Tsardom of Russia and the Russian Empire, conquered it during the 16th...

. Verne included among the book's characters a war correspondent of The Daily Telegraph, named Harry Blount—who is depicted as an exceptionally dedicated, resourceful and brave journalist, taking great personal risks in order to follow closely the ongoing war and bring accurate news of it to the Telegraphs readership, ahead of competing papers.

1900 to 1945

In 1908, Kaiser
Kaiser
Kaiser is the German title meaning "Emperor", with Kaiserin being the female equivalent, "Empress". Like the Russian Czar it is directly derived from the Latin Emperors' title of Caesar, which in turn is derived from the personal name of a branch of the gens Julia, to which Gaius Julius Caesar,...

 Wilhelm II of Germany gave a controversial interview to The Daily Telegraph that severely damaged Anglo-German relations and added to international tensions in the build-up to World War I.

In 1928 the son of the 1st Baron Burnham
Baron Burnham
Baron Burnham, of Hall Barn in the Parish of Beaconsfield in the County of Buckingham, is a title in the Peerage of the United Kingdom. It was created in 1903 for the influential newspaper magnate Sir Edward Levy-Lawson, 1st Baronet, owner of the Daily Telegraph...

 sold it to the 1st Viscount Camrose
Viscount Camrose
Viscount Camrose, of Hackwood Park in the County of Southampton, is a title in the Peerage of the United Kingdom. It was created on 20 January 1941 for the prominent newspaper magnate William Berry, 1st Baron Camrose...

, in partnership with his brother Viscount Kemsley
Viscount Kemsley
Viscount Kemsley, of Dropmore in the County of Buckingham, is a title in the Peerage of the United Kingdom. It was created in 1945 for the press lord Gomer Berry, 1st Baron Kemsley...

 and the 1st Baron Iliffe
Baron Iliffe
Baron Iliffe, of Yattendon in the County of Berkshire, is a title in the Peerage of the United Kingdom. It was created in 1933 for the newspaper magnate Sir Edward Iliffe...

. Both the Camrose (Berry) and Burnham (Levy-Lawson) families remained involved in management until Conrad Black
Conrad Black
Conrad Moffat Black, Baron Black of Crossharbour, OC, KCSG, PC is a Canadian-born member of the British House of Lords, and a historian, columnist and publisher, who was for a time the third largest newspaper magnate in the world. Lord Black controlled Hollinger International, Inc...

 took control in 1986.

In 1937 the newspaper absorbed The Morning Post which traditionally espoused a conservative position and sold predominantly amongst the retired officer class. Originally William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose, bought The Morning Post with the intention of publishing it alongside the Daily Telegraph, but poor sales of the former led him to merge the two. For some years the paper was retitled The Daily Telegraph and Morning Post before it reverted to just The Daily Telegraph. In the late 1930s, Victor Gordon Lennox, the Telegraphs diplomatic editor published an anti-appeasement private newspaper The Whitehall Letter that received much of its information from leaks from Sir Robert Vansittart
Robert Vansittart, 1st Baron Vansittart
Robert Gilbert Vansittart, 1st Baron Vansittart GCB, GCMG, PC, MVO was a senior British diplomat in the period before and during the Second World War...

, the Permanent Under-Secretary of the Foreign Office and Reginald "Rex" Leeper, the Foreign Office's Press Secretary As an result, Gordon Lennox was monitored by MI5
MI5
The Security Service, commonly known as MI5 , is the United Kingdom's internal counter-intelligence and security agency and is part of its core intelligence machinery alongside the Secret Intelligence Service focused on foreign threats, Government Communications Headquarters and the Defence...



In November 1940, with Fleet Street subjected to almost daily bombing raids by the Luftwaffe, the
Telegraph started printing in Manchester at Kemsley House, which was run by Camrose's brother Kemsley. Manchester quite often printed the entire run of the Telegraph when its Fleet Street offices were under threat. The name Kemsley House was changed to Thomson House in 1959. In 1986 printing of Northern editions of the Daily and Sunday Telegraph moved to Trafford Park and in 2008 to Newsprinters at Knowsley, Liverpool.

During the Second World War,
The Daily Telegraph covertly helped in the recruitment of code-breakers for Bletchley Park
Bletchley Park
Bletchley Park is an estate located in the town of Bletchley, in Buckinghamshire, England, which currently houses the National Museum of Computing...

. The ability to solve
The Telegraphs crossword in under 12 minutes was considered a recruitment test. The newspaper was asked to organise a crossword competition, after which each of the successful participants was contacted and asked if they would be prepared to undertake "a particular type of work as a contribution to the war effort". The competition itself was won by F H W Hawes of Dagenham
Dagenham
Dagenham is a large suburb in East London, forming the eastern part of the London Borough of Barking and Dagenham and located east of Charing Cross. It was historically an agrarian village in the county of Essex and remained mostly undeveloped until 1921 when the London County Council began...

 who finished the crossword in less than eight minutes.

2004 to present

The Daily Telegraph is owned by the Barclay brothers. Until January 2004, the newspaper group was controlled by Canadian businessman Conrad Black
Conrad Black
Conrad Moffat Black, Baron Black of Crossharbour, OC, KCSG, PC is a Canadian-born member of the British House of Lords, and a historian, columnist and publisher, who was for a time the third largest newspaper magnate in the world. Lord Black controlled Hollinger International, Inc...

. Black, through his holding company Ravelston Corporation, owned Hollinger Inc.
Hollinger Inc.
Hollinger Inc. was a Canadian media company based in Toronto. It was created by the Canadian businessman Conrad Black as a holding company for his media interests after he acquired control of The Daily Telegraph in 1986. It was the parent company of Chicago-based Hollinger International, whose...

 which in turn owns 30% of Hollinger International and, under a deal masterminded by Andrew Knight through which Black bought the newspaper group in 1986, owns 78% of the voting rights. Hollinger Inc. also owned the Chicago Sun-Times
Chicago Sun-Times
The Chicago Sun-Times is an American daily newspaper published in Chicago, Illinois. It is the flagship paper of the Sun-Times Media Group.-History:The Chicago Sun-Times is the oldest continuously published daily newspaper in the city...

, the Jerusalem Post, and conservative publications such as The Spectator
The Spectator
The Spectator is a weekly British magazine first published on 6 July 1828. It is currently owned by David and Frederick Barclay, who also owns The Daily Telegraph. Its principal subject areas are politics and culture...

.

On 18 January 2004, Black was dismissed as chairman
Chairman of the Board
The Chairman of the Board is a seat of office in an organization, especially of corporations.Chairman of the Board may also refer to:*Chairman of the Board , a 1998 film*Chairmen of the Board , a 1970s American soul music group...

 of the Hollinger International board over allegations of financial wrongdoing. Black was also sued by the company. Later that day it was reported that the Barclay brothers had agreed to purchase Hollinger Inc. from Black, giving them the controlling interest in the newspaper group. They then launched a takeover
Takeover
In business, a takeover is the purchase of one company by another . In the UK, the term refers to the acquisition of a public company whose shares are listed on a stock exchange, in contrast to the acquisition of a private company.- Friendly takeovers :Before a bidder makes an offer for another...

 bid for the rest of the group, valuing
Valuation (finance)
In finance, valuation is the process of estimating what something is worth. Items that are usually valued are a financial asset or liability. Valuations can be done on assets or on liabilities...

 the company at £
Pound sterling
The pound sterling , commonly called the pound, is the official currency of the United Kingdom, its Crown Dependencies and the British Overseas Territories of South Georgia and the South Sandwich Islands, British Antarctic Territory and Tristan da Cunha. It is subdivided into 100 pence...

200m. However, a suit has been filed by the Hollinger International board with the U.S. Securities and Exchange Commission to try to block Black selling shares
Stock
The capital stock of a business entity represents the original capital paid into or invested in the business by its founders. It serves as a security for the creditors of a business since it cannot be withdrawn to the detriment of the creditors...

 in the company until an investigation into his dealings have been completed. Black filed a counter-suit but eventually United States judge Leo Strine sided with the Hollinger International board and blocked Black from selling his Hollinger Inc. shares and interests to the twins. On Sunday 7 March, the twins announced they were launching another takeover bid, this time just for the Daily Telegraph and its Sunday sister paper rather than the whole stable. Current owner of the Daily Express
Daily Express
The Daily Express switched from broadsheet to tabloid in 1977 and was bought by the construction company Trafalgar House in the same year. Its publishing company, Beaverbrook Newspapers, was renamed Express Newspapers...

,
Richard Desmond
Richard Desmond
Richard Clive Desmond is an English publisher and businessman. He is the owner of Express Newspapers and founder in 1974 of Northern & Shell, which publishes various celebrity magazines, such as OK! and New!, and British national newspapers Daily Star and Daily Express...

, was also interested in purchasing the paper, selling his interest in several pornographic magazines to finance the initiative. Desmond withdrew in March 2004 when the price climbed above £600m, as did Daily Mail and General Trust plc on 17 June.

Eventually, the Barclay brothers purchased Hollinger, and with it the Telegraph, for around £665m in late June 2004.

Amidst the unravelling of the takeover Sir David Barclay suggested that The Daily Telegraph might in the future no longer be the "house newspaper" of the Conservatives. In an interview with The Guardian he said, "Where the government are right we shall support them."

The editorial board endorsed the Conservative party in the 2005 general election.

15 November 2004 saw the tenth anniversary of the launch of the Telegraph's website Electronic Telegraph. Now re-launched as telegraph.co.uk, the website was the UK's first national newspaper online. Monday 8 May 2006 saw the first stage of a major redesign of the Telegraphs website, based on a wider page layout and greater prominence for audio, video and journalist blogs.

On 10 October 2005, the
Daily Telegraph relaunched to incorporate a tabloid sports section and a new standalone business section. The Daily Mail's
Daily Mail
The Daily Mail is a British daily middle-market tabloid newspaper owned by the Daily Mail and General Trust. First published in 1896 by Lord Northcliffe, it is the United Kingdom's second biggest-selling daily newspaper after The Sun. Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982...

star columnist and political analyst Simon Heffer
Simon Heffer
Simon James Heffer is a British journalist, columnist and writer.-Education:Heffer was educated at King Edward VI Grammar School in Chelmsford and Corpus Christi College, Cambridge.-Career:...

 left that paper in October 2005 to rejoin the
Daily Telegraph, where he has become associate editor. Heffer, known for his combative style and wit, has written two columns a week for the Telegraph since late October 2005 and is a regular contributor to the news podcast.

November, 2005 – launches the first regular podcast service by a newspaper in the UK.

Just before Christmas 2005, it was announced that the
Telegraph titles will be moving from Canada Place in Canary Wharf, to Victoria Plaza near Victoria Station in central London. The new office features a 'hub and spoke' layout for the newsroom, which will produce content for print and online editions.

In October 2006, with its relocation to Buckingham Palace Road, Victoria, the Telegraph rebranded itself the Telegraph Media Group, repositioning itself as a multimedia company.

On 2 September 2008 the Daily Telegraph was printed with colour on each page for the first time when it left Westferry for Newsprinters at Broxbourne, Hertfordshire, another arm of the Murdoch (Rupert Murdoch
Rupert Murdoch
Keith Rupert Murdoch, AC, KSG is an Australian-American business magnate. He is the founder and Chairman and CEO of , the world's second-largest media conglomerate....

) company. The paper is also printed in Liverpool and Glasgow by Newsprinters.

In May 2009 the daily and Sunday editions published details of MPs' expenses. This led to a number of high-profile resignations from both the ruling Labour administration and the Conservative opposition.

Political stance

The Daily Telegraph has been politically conservative in modern times. The personal links between the paper's editors and the leadership of the Conservative Party
Conservative Party (UK)
The Conservative Party, formally the Conservative and Unionist Party, is a centre-right political party in the United Kingdom that adheres to the philosophies of conservatism and British unionism. It is the largest political party in the UK, and is currently the largest single party in the House...

, along with the paper's influence over Conservative activists, has resulted in the paper commonly being referred to, especially in
Private Eye
Private Eye
Private Eye is a fortnightly British satirical and current affairs magazine, edited by Ian Hislop.Since its first publication in 1961, Private Eye has been a prominent critic and lampooner of public figures and entities that it deemed guilty of any of the sins of incompetence, inefficiency,...

, as the Torygraph. Even when Conservative support was shown to have slumped in the opinion polls and Labour
Labour Party (UK)
The Labour Party is a centre-left democratic socialist party in the United Kingdom. It surpassed the Liberal Party in general elections during the early 1920s, forming minority governments under Ramsay MacDonald in 1924 and 1929-1931. The party was in a wartime coalition from 1940 to 1945, after...

 became ascendant in them (particularly when leader Tony Blair
Tony Blair
Anthony Charles Lynton Blair is a former British Labour Party politician who served as the Prime Minister of the United Kingdom from 2 May 1997 to 27 June 2007. He was the Member of Parliament for Sedgefield from 1983 to 2007 and Leader of the Labour Party from 1994 to 2007...

 rebranded the party as "New Labour" on becoming leader after the death of John Smith in 1994), the newspaper remained loyal to the Conservatives. This loyalty continued after Labour ousted the Conservatives from power by a landslide election result in 1997
United Kingdom general election, 1997
The United Kingdom general election, 1997 was held on 1 May 1997, more than five years after the previous election on 9 April 1992, to elect 659 members to the British House of Commons. The Labour Party ended its 18 years in opposition under the leadership of Tony Blair, and won the general...

, and in the face of Labour election wins in 2001
United Kingdom general election, 2001
The United Kingdom general election, 2001 was held on Thursday 7 June 2001 to elect 659 members to the British House of Commons. It was dubbed "the quiet landslide" by the media, as the Labour Party was re-elected with another landslide result and only suffered a net loss of 6 seats...

 and the third successive Labour election win in 2005
United Kingdom general election, 2005
The United Kingdom general election of 2005 was held on Thursday, 5 May 2005 to elect 646 members to the British House of Commons. The Labour Party under Tony Blair won its third consecutive victory, but with a majority of 66, reduced from 160....

.

The Sunday Telegraph

The Daily Telegraphs sister Sunday paper was founded in 1961. The writer Sir Peregrine Worsthorne
Peregrine Worsthorne
Sir Peregrine Gerard Worsthorne is a British journalist, writer and broadcaster. He was educated at Stowe School, Peterhouse, Cambridge and Magdalen College, Oxford. Worsthorne spent the largest part of his career at the Telegraph newspaper titles, eventually becoming editor of The Sunday Telegraph...

 is probably the best known journalist associated with the title (1961–97), eventually being editor for three years from 1986. In 1989 the Sunday title was briefly merged in to a seven-day operation under Max Hastings's
Max Hastings
Sir Max Hugh Macdonald Hastings, FRSL is a British journalist, editor, historian and author. He is the son of Macdonald Hastings, the noted British journalist and war correspondent and Anne Scott-James, sometime editor of Harper's Bazaar.-Life and career:Hastings was educated at Charterhouse...

 overall control. In 2005 the paper was revamped, a glossy fashion magazine being added to the more traditional review section. It costs £2.00 and includes separate Money, Home and Living, Sport, Travel and Business supplements.
Circulation of The Sunday Telegraph in July 2010 was 505,214 (ABC)

The Young Telegraph

The Young Telegraph was a weekly section of The Daily Telegraph published as a 14-page supplement in the weekend edition of the newspaper. The Young Telegraph featured a mixture of news, features, cartoon strips and product reviews aimed at 8–12 year olds. It was edited by Damien Kelleher (1993–97) and Kitty Melrose (1997–1999). Launched in 1990, the award-winning supplement also ran original serialised stories featuring popular brands such as Young Indiana Jones and the British children's sitcom Maid Marian and her Merry Men
Maid Marian and her Merry Men
Maid Marian and her Merry Men is a British children's sitcom created and written by Tony Robinson and directed by David Bell. It began in 1989 on BBC One and ran for four series, with the last episode shown in 1994...

. In 1995, an interactive spin-off called Electronic Young Telegraph was launched on floppy disk. Described as an interactive computer magazine for children, Electronic Young Telegraph was edited by Adam Tanswell, who led the re-launch of the product on CD-Rom in 1998. Electronic Young Telegraph featured original content including interactive quizzes, informative features and computer games, as well as entertainment news and reviews. It was later re-branded as T:Drive in 1999.

Website

Telegraph.co.uk is the online version of the newspaper. It includes articles from the print editions of The Daily Telegraph and The Sunday Telegraph, as well as web-only content such as breaking news, features, picture galleries and blogs. It was named UK Consumer Website of the Year in 2007 and Digital Publisher of the year in 2009 by the Association of Online Publishers.

The site is overseen by Edward Roussel, digital editor of Telegraph Media Group, and Marcus Warren as editor. Other staff include Shane Richmond, head of technology (editorial), Ian Douglas, head of digital production and Chei Amlani, online sport editor.

The site, which has been the focus of the group's efforts to create an integrated news operation producing content for print and online from the same newsroom, completed a relaunch during 2008 involving the use of the Escenic
Escenic
Escenic is a subsidiary of Vizrt. The primary products of the Escenic line in Vizrt is Escenic Content Engine content management system and the Escenic Content Studio...

 content management system, popular among northern European and Scandinavian newspaper groups.

Telegraph TV is an Online
ONLINE
ONLINE is a magazine for information systems first published in 1977. The publisher Online, Inc. was founded the year before. In May 2002, Information Today, Inc. acquired the assets of Online Inc....

 Video on Demand
Video on demand
Video on Demand or Audio and Video On Demand are systems which allow users to select and watch/listen to video or audio content on demand...

 Television service run by The Daily Telegraph and the Sunday Telegraph. It is hosted on The Telegraphs official website, telegraph.co.uk.

Telegraph.co.uk became the most popular UK newspaper site in April 2008. It was overtaken by Guardian.co.uk in April 2009 and later by "Mail Online". "Telegraph.co.uk" is now the third most visited British newspaper website with 1.7 million daily browsers compared to 2.3 million for "Guardian.co.uk" and nearly 3 million for "Mail Online".

8% of the Telegraph's traffic comes from social media sites, much more than for any other site. Part of this is down to its success with the Digg widget.

History

The website was launched, under the name electronic telegraph at midday on 15 November 1994 at the headquarters of The Daily Telegraph at Canary Wharf
Canary Wharf
Canary Wharf is a major business district located in London, United Kingdom. It is one of London's two main financial centres, alongside the traditional City of London, and contains many of the UK's tallest buildings, including the second-tallest , One Canada Square...

 in London Docklands. It was Europe's first daily web-based newspaper.

Initially the site published only the top stories from the print edition of the newspaper but it gradually increased its coverage until virtually all of the newspaper was carried online and the website was also publishing original material.

The website, hosted on a Sun Microsystems
Sun Microsystems
Sun Microsystems, Inc. was a company that sold :computers, computer components, :computer software, and :information technology services. Sun was founded on February 24, 1982...

 Sparc 20 server and connected via a 64 kbit/s leased line
Leased line
A leased line is a service contract between a provider and a customer, whereby the provider agrees to deliver a symmetric telecommunications line connecting two or more locations in exchange for a monthly rent . It is sometimes known as a 'Private Circuit' or 'Data Line' in the UK or as CDN in Italy...

 from Demon Internet
Demon Internet
Demon Internet is a British Internet Service Provider. It was one of the UK's earliest ISPs, especially targeting the "dialup" audience. It started on 1 June 1992 from an idea posted on CIX by Cliff Stanford of Demon Systems Ltd. The branch in the Netherlands started in 1996, and was sold to KPN...

, was edited by Ben Rooney. Key personnel behind the launch of the site were Matthew Doull and Saul Klein and the then marketing manager of The Daily Telegraph, Hugo Drayton, and the webmaster Fiona Carter. Drayton later became managing director of the newspaper.

An early coup for the site was the publication of articles by Ambrose Evans-Pritchard
Ambrose Evans-Pritchard
Ambrose Evans-Pritchard is the international business editor of the Daily Telegraph.A long-time opponent of the EU's constitution and monetary union, he was the Telegraph's Europe correspondent in Brussels from 1999 to 2004....

 on Bill Clinton
Bill Clinton
William Jefferson "Bill" Clinton is an American politician who served as the 42nd President of the United States from 1993 to 2001. Inaugurated at age 46, he was the third-youngest president. He took office at the end of the Cold War, and was the first president of the baby boomer generation...

 and the Whitewater controversy
Whitewater (controversy)
The Whitewater controversy was an American politics controversy that began with the real estate investments of Bill and Hillary Clinton and their associates, Jim and Susan McDougal in the Whitewater Development Corporation, a failed business venture in the 1970s and 1980s.A New York...

. The availability of the articles online brought a large American audience to the site. In 1997, the Clinton administration issued a 331-page report that accused Evans-Pritchard of peddling "right-wing inventions". Derek Bishton
Derek Bishton
Derek Bishton is an English journalist and photographer. After periods working as a journalist on the Newcastle Evening Chronicle and the Birmingham Post, and as a publicist for the Birmingham Arts Lab, he founded the photographic magazine Ten.8 in 1979, which was published in Handsworth until 1992...

, who by then had succeeded Rooney as editor, later wrote: "In the days before ET it would have been highly unlikely that anyone in the US would have been aware of Evans-Pritchard's work – and certainly not to the extent that the White House would be forced to issue such a lengthy rebuttal."

Bishton, who is now consulting editor for Telegraph Media Group, was followed as editor by Richard Burton
Richard Burton (journalist)
Richard Burton is currently a visiting lecturer at the University of Westminster and managing editor of the Jewish Chronicle. He was formerly the Editor of the website of the British newspapers the Daily Telegraph and the Sunday Telegraph....

, who was made redundant in August 2006. Edward Roussel replaced Burton.

My Telegraph

My Telegraph offers a platform for readers to have their own blog, save articles, and network with other readers. Launched in May 2007, My Telegraph won a Cross Media Award from international newspaper organisation Ifra in October 2007. One of the judges, Robert Cauthorn
Robert cauthorn
Robert Cauthorn headed and launched StarNet, an early online daily newspaper, based on the Arizona Daily Star. He is a recipient of the Newspaper Association of America's Digital Pioneer Award.-Biography:Cauthorn grew up in Phoenix and Tucson...

, described the project as "the best deployment of blogging yet seen in any newspaper anywhere in the world".

Notable stories

In May 2009 the daily and Sunday editions published details of MPs' expenses. This led to a number of high-profile resignations from both the ruling Labour administration and the Conservative opposition.

In December 2010 Telegraph reporters posing as constituents secretly recorded Business Secretary Vince Cable. In an undisclosed part of the transcript given to the BBC
BBC
The British Broadcasting Corporation is a British public service broadcaster. Its headquarters is at Broadcasting House in the City of Westminster, London. It is the largest broadcaster in the world, with about 23,000 staff...

's Robert Peston
Robert Peston
Robert Peston is a British journalist. Since February 2006, he has been the Business Editor for BBC News. He became known to a wider public with his reporting of the late-2000s financial crisis, especially with his scoop on the Northern Rock crisis.-Early life and education:Peston is the son of...

 by a whistleblower unhappy that the
Telegraph had not published Cable's comments in full, Cable stated in reference to Rupert Murdoch
Rupert Murdoch
Keith Rupert Murdoch, AC, KSG is an Australian-American business magnate. He is the founder and Chairman and CEO of , the world's second-largest media conglomerate....

's News Corporation takeover bid for BSkyB
News Corporation takeover bid for BSkyB
The News Corporation takeover bid for BSkyB was a proposed takeover of British Sky Broadcasting by News Corporation, the media conglomerate of Rupert Murdoch. The bid was launched in June 2010, but was withdrawn in July 2011 following the News International phone hacking scandal...

, "I have declared war on Mr Murdoch and I think we are going to win." Following this revelation Cable had his responsibility for media affairs – including ruling on Murdoch's takeover plans – withdrawn from his role as business secretary. In May 2011 the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
The Press Complaints Commission is a voluntary regulatory body for British printed newspapers and magazines, consisting of representatives of the major publishers. The PCC is funded by the annual levy it charges newspapers and magazines...

 upheld a complaint regarding the Telegraphs use of subterfuge: "On this occasion, the commission was not convinced that the public interest was such as to justify proportionately this level of subterfuge." In July 2011 a firm of private investigators hired by the Telegraph to track the source of the leak concluded "strong suspicion" that two former Telegraph employees who had moved to News International
News International
News International Ltd is the United Kingdom newspaper publishing division of News Corporation. Until June 2002, it was called News International plc....

, one of them Will Lewis
William Lewis (journalist)
William Lewis is a British journalist who is a member of News Corporation's Management and Standards Committee. It is responsible for helping the police and other bodies find out the facts about the News of the World phone hacking scandal. The MSC is also charged with implementing new rules for...

, had gained access to the transcript and audio files and leaked them to Peston.

Notable mistakes

The Daily Telegraph has published at least five premature obituaries:
  • Cockie Hoogterp, the second wife of Baron Blixen
    Bror von Blixen-Finecke
    Baron Bror von Blixen-Finecke was a Swedish baron, writer, and African big-game hunter.Born to an aristocratic Swedish family, he married his Danish second-cousin Karen Blixen in 1913...

    , in 1938 after the Baron's third wife died in a car accident. Mrs. Hoogterp sent all her bills back marked "Deceased" and survived her premature obituary by over 50 years.
  • Dave Swarbrick
    Dave Swarbrick
    Dave Swarbrick is an English folk musician and singer-songwriter. He has been described by Ashley Hutchings as 'the most influential [British] fiddle player bar none' and his style has been copied or developed by almost every British, and many World folk violin players that have followed him...

     in 1999, prompting much embarrassing publicity for the newspaper, and Swarbrick's remark "It's not the first time I have died in Coventry."
  • Dorothy Southworth Ritter
    Dorothy Fay
    Dorothy Fay was an American actress.-Early life and career:She was born Dorothy Fay Southworth in Prescott, Arizona, the daughter of Harry T. Southworth and Harriet Fay Fox. Her father was a medical doctor...

    , the widow of Tex Ritter
    Tex Ritter
    Woodward Maurice Ritter , better known as Tex Ritter, was an American country music singer and movie actor popular from the mid-1930s into the 1960s, and the patriarch of the Ritter family in acting...

     and mother of John Ritter
    John Ritter
    Jonathan Southworth "John" Ritter was an American actor, voice over artist and comedian perhaps best known for having played Jack Tripper and Paul Hennessy in the ABC sitcoms Three's Company and 8 Simple Rules, respectively...

    , in August 2001. She eventually died in 2003, two months after her son's death.
  • Ballet dancer Katharine Sergava
    Katharine Sergava
    Katharine Sergava was an actress and dancer....

     in 2003, which also caused The New York Times
    The New York Times
    The New York Times is an American daily newspaper founded and continuously published in New York City since 1851. The New York Times has won 106 Pulitzer Prizes, the most of any news organization...

    to print an erroneous obituary based on The Telegraphs.
  • Iraqi Defence and Interior Minister Ali Hassan al-Majid
    Ali Hassan al-Majid
    Ali Hassan Abd al-Majid al-Tikriti , , was a Ba'athist Iraqi Defense Minister, Interior Minister, military commander and chief of the Iraqi Intelligence Service...

    , known as "Chemical Ali", who was widely reported to have been killed in April 2003.


On Wednesday, 24 February 1988,
The Daily Telegraph was printed with the wrong date: Thursday 25 February was printed by mistake. This caused complaints from confused readers, but also inspired the first front page cartoon
Cartoon
A cartoon is a form of two-dimensional illustrated visual art. While the specific definition has changed over time, modern usage refers to a typically non-realistic or semi-realistic drawing or painting intended for satire, caricature, or humor, or to the artistic style of such works...

 by Matt Pritchett
Matt Pritchett
Matthew Pritchett MBE has been the pocket cartoonist on the Daily Telegraph newspaper since 1988.Pritchett studied graphics at St. Martins School of Art. Unable to get work as a film cameraman, he worked as a waiter in a pizza restaurant, drawing cartoons in his spare time...

, who now has a cartoon on the front page of the
Telegraph almost every day. The cartoon had the caption: "I hope I have a better Thursday than I did yesterday".

Awards

At the 2010 British Press Awards
British Press Awards
The British Press Awards is an annual ceremony that celebrates the best of British journalism. Established in the 1970s, honours are voted on by a panel of journalists and newspaper executives...

 
The Telegraph was named the "National Newspaper of the Year" for its coverage of the MPs expenses scandal (named "Scoop of the Year"), with William Lewis
William Lewis (journalist)
William Lewis is a British journalist who is a member of News Corporation's Management and Standards Committee. It is responsible for helping the police and other bodies find out the facts about the News of the World phone hacking scandal. The MSC is also charged with implementing new rules for...

 winning "Journalist of the Year". The
Telegraph won "Team of the Year" in 2004 for its coverage of the Iraq War. The paper also won "Columnist of the Year" three years' running from 2002 to 2004: Zoë Heller
Zoë Heller
Zoë Kate Hinde Heller is an English journalist and novelist.-Early life:Heller was born in North London as the youngest of four children of German-Jewish immigrant Lukas Heller, who was a successful screenwriter. Her mother was instrumental in keeping up the Labour Party's "Save London Transport...

 (2002), Robert Harris
Robert Harris (novelist)
Robert Dennis Harris is an English novelist. He is a former journalist and BBC television reporter.-Early life:Born in Nottingham, Harris spent his childhood in a small rented house on a Nottingham council estate. His ambition to become a writer arose at an early age, from visits to the local...

 (2003) and Boris Johnson
Boris Johnson
Alexander Boris de Pfeffel Johnson is a British journalist and Conservative Party politician, who has been the elected Mayor of London since 2008...

 (2004).

Charity and fundraising work

In 1979, following a letter in the Daily Telegraph and a Government report highlighting the shortfall in care available for premature babies, Bliss
Bliss (charity)
Bliss is the UK charity that helps care for premature and sick babies. They support families, fund research and campaign for improved hospital resources.Its patron is HRH The Duchess of Gloucester and its chief executive is Andy Cole.-History:...

, the special care baby charity was founded.
In 2009, as part of the Bliss' 30th birthday celebrations, the charity was chosen as one of four beneficiaries of the newspaper's Christmas Charity Appeal. In February 2010 a cheque was presented to Bliss for £120,000.

The newspaper runs a charity appeal every Christmas, choosing different charities each year. In 2009, £1.2 million was raised.

Editors

1855: Thornton Leigh Hunt
Thornton Leigh Hunt
Thornton Leigh Hunt was the first editor of the British daily broadsheet newspaper The Daily Telegraph....

1873: Edwin Arnold
Edwin Arnold
Sir Edwin Arnold CSI CIE was an English poet and journalist, who is most known for his work, The Light of Asia.-Biography:...

1888: John le Sage
John le Sage
John Merry Le Sage , was a British journalist and newspaper editor.Born in Clifton, Bristol, Le Sage was the son of John Sage and his wife Elizabeth, née Godfrey; Le Sage would adopt the "Le" for his last name during middle age...

1923: Fred Miller
Fred Miller (journalist)
Frederick Miller was a British journalist, who became editor of The Daily Telegraph 1923-1924.Miller was born in Dundee. He attended the High School of Dundee and the University of Edinburgh, and upon leaving joined The Scotsman...

1924: Arthur Watson
Arthur Watson (journalist)
Arthur E. Watson was a British newspaper editor.Watson attended Alleyn's School in Dulwich, Rutherford College of Technology in Newcastle, and Armstrong College of the University of Durham, before entering journalism. After a spell with the Newcastle Daily Leader, he joined the Daily Telegraph in...

1950: Colin Coote
Colin Coote
Sir Colin Reith Coote DSO was a British journalist and Liberal politician. For fourteen years he was the editor of the Daily Telegraph.-Biography:...

1964: Maurice Green
Maurice Green (journalist)
Maurice Green was a British journalist and newspaper editor.Born in Padiham, Green attended Rugby School and University College, Oxford, gaining a half-blue in chess, before becoming a journalist on the Financial News. He quickly made an impact, and was appointed editor in 1934...

1974: Bill Deedes
Bill Deedes
William Francis Deedes, Baron Deedes, KBE, MC, PC, DL was a British Conservative Party politician, army officer and journalist; he is to date the only person in Britain to have been both a member of the Cabinet and the editor of a major daily newspaper, The Daily Telegraph.-Early life and...

1986: Max Hastings
Max Hastings
Sir Max Hugh Macdonald Hastings, FRSL is a British journalist, editor, historian and author. He is the son of Macdonald Hastings, the noted British journalist and war correspondent and Anne Scott-James, sometime editor of Harper's Bazaar.-Life and career:Hastings was educated at Charterhouse...

1995: Charles Moore
Charles Moore (journalist)
Charles Hilary Moore is a British journalist and former editor of The Daily Telegraph.-Early life:He was educated at Eton and Trinity College, Cambridge where he was awarded a BA in History and was a friend of Oliver Letwin.-Career:A former editor of The Spectator , the Sunday Telegraph and The...

2003: Martin Newland
Martin Newland
Martin Newland is a British journalist and editor of The National, a national newspaper in Abu Dhabi. Previous to that, he was editor of The Daily Telegraph, a British broadsheet newspaper, from 2003–2005, replacing Charles Moore...

2005: John Bryant
2007: William Lewis
William Lewis (journalist)
William Lewis is a British journalist who is a member of News Corporation's Management and Standards Committee. It is responsible for helping the police and other bodies find out the facts about the News of the World phone hacking scandal. The MSC is also charged with implementing new rules for...

2009: Tony Gallagher
Tony Gallagher
Tony Gallagher is a British newspaper editor.-Career:Gallagher attended Finchley Catholic High School and Bristol University and then City University London before becoming a journalist at the Southern Evening Echo in Southampton and then South West News press agency back in Bristol...


See also

  • Peter Simple
    Michael Wharton
    Michael Wharton was a newspaper columnist who wrote under the pseudonym Peter Simple in the British Daily Telegraph. He began work on the "Way of the World" column with illustrator Michael ffolkes three times a week in early 1957...

    , the pseudonym of Michael Wharton, who wrote a humorous column in the paper from 1957 to 2006.
  • Auberon Waugh
    Auberon Waugh
    Auberon Alexander Waugh was a British author and journalist, son of the novelist Evelyn Waugh. He was known to his family and friends as Bron Waugh.-Life and career:...

    , a previous columnist
  • Anthony Loyd
    Anthony Loyd
    Anthony William Vivian Loyd is an English journalist, noted war correspondent, and former British Army officer who saw active service in the First Gulf War.-Biography:...

    , one-time war correspondent
  • J. H. B. Peel
    J. H. B. Peel
    John Hugh Brignal Peel was a British journalist, author and poet, writing, as J. H. B. Peel, about farming and the countryside....

    , columnist
  • Simon Heffer
    Simon Heffer
    Simon James Heffer is a British journalist, columnist and writer.-Education:Heffer was educated at King Edward VI Grammar School in Chelmsford and Corpus Christi College, Cambridge.-Career:...

    , former columnist
  • Mark Steyn
    Mark Steyn
    Mark Steyn is a Canadian-born writer, conservative-leaning political commentator, and cultural critic. He has written five books, including America Alone: The End of the World As We Know It, a New York Times bestseller...

    , former columnist
  • Katharine Birbalsingh
    Katharine Birbalsingh
    Katharine Birbalsingh is a British teacher, blogger and writer who writes about the British education system.She was born in New Zealand to West Indian parents and grew up in Canada. She was then educated at Oxford where she read French and Philosophy...

    , columnist
  • Sunday Telegraph
    Sunday Telegraph
    The Sunday Telegraph is a British broadsheet newspaper, founded in February 1961. It is the sister paper of The Daily Telegraph, but is run separately with a different editorial staff, although there is some cross-usage of stories...


Further reading

  • The House The Berrys Built by Duff Hart-Davis
    Duff Hart-Davis
    Peter Duff Hart-Davis , generally known as Duff Hart-Davis, is a British biographer, naturalist and journalist, who writes for The Independent newspaper. He is married to Phyllida Barstow and has one son and one daughter, the journalist Alice Hart-Davis...

    . Concerns the history of
    The Daily Telegraph from its inception to 1986. Illustrated with references and illustrations of William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose (later called Lord Camrose).
  • William Camrose: Giant of Fleet Street by his son Lord Hartwell. Illustrated biography with black-and-white photographic plates and includes an index. Concerns his links with The Daily Telegraph.

External links

The source of this article is wikipedia, the free encyclopedia.  The text of this article is licensed under the GFDL.
 
x
OK