Daily Express
Overview
The Daily Express switched from broadsheet
Broadsheet
Broadsheet is the largest of the various newspaper formats and is characterized by long vertical pages . The term derives from types of popular prints usually just of a single sheet, sold on the streets and containing various types of material, from ballads to political satire. The first broadsheet...

 to tabloid in 1977 and was bought by the construction company Trafalgar House
Trafalgar House (company)
Trafalgar House Public Limited Company was a British conglomerate with interests in property investment, property development, engineering, construction, shipping, hotels, energy and publishing...

 in the same year. Its publishing company, Beaverbrook Newspapers, was renamed Express Newspapers. In 1982 Trafalgar House spun off its publishing interests into a new company, Fleet Holdings, under the leadership of Lord Matthews
Victor Matthews, Baron Matthews
Victor Collin Matthews, Baron Matthews of Southgate was Group Managing Director of Trafalgar House, one of the United Kingdom's largest contracting businesses as well as the proprietor of the Daily Express.-Career:...

, but this succumbed to a hostile takeover by United Newspapers in 1985.
Encyclopedia
The Daily Express switched from broadsheet
Broadsheet
Broadsheet is the largest of the various newspaper formats and is characterized by long vertical pages . The term derives from types of popular prints usually just of a single sheet, sold on the streets and containing various types of material, from ballads to political satire. The first broadsheet...

 to tabloid in 1977 and was bought by the construction company Trafalgar House
Trafalgar House (company)
Trafalgar House Public Limited Company was a British conglomerate with interests in property investment, property development, engineering, construction, shipping, hotels, energy and publishing...

 in the same year. Its publishing company, Beaverbrook Newspapers, was renamed Express Newspapers. In 1982 Trafalgar House spun off its publishing interests into a new company, Fleet Holdings, under the leadership of Lord Matthews
Victor Matthews, Baron Matthews
Victor Collin Matthews, Baron Matthews of Southgate was Group Managing Director of Trafalgar House, one of the United Kingdom's largest contracting businesses as well as the proprietor of the Daily Express.-Career:...

, but this succumbed to a hostile takeover by United Newspapers in 1985. Under United's ownership, the Express titles moved from Fleet Street to Blackfriars Road
Blackfriars Road
Blackfriars Road is a road in Southwark, SE1. It runs between St George's Circus at the southern end and Blackfriars Bridge over the River Thames at the northern end, leading to the City of London. Halfway up on the west side is Southwark tube station, on the corner with The Cut...

 in 1989. As part of a marketing campaign designed to increase circulation, the paper was renamed The Express in 1996 (with the Sunday Express becoming The Express on Sunday).

Express Newspapers was sold to publisher Richard Desmond
Richard Desmond
Richard Clive Desmond is an English publisher and businessman. He is the owner of Express Newspapers and founder in 1974 of Northern & Shell, which publishes various celebrity magazines, such as OK! and New!, and British national newspapers Daily Star and Daily Express...

 in 2000, by which time the names had reverted to Daily Express and Sunday Express. In 2004 the newspaper moved to its present location on Lower Thames Street in the City of London
City of London
The City of London is a small area within Greater London, England. It is the historic core of London around which the modern conurbation grew and has held city status since time immemorial. The City’s boundaries have remained almost unchanged since the Middle Ages, and it is now only a tiny part of...

.

On 31 October 2005 UK Media Group Entertainment Rights
Entertainment Rights
Entertainment Rights Plc was a global media company. Its main role was in children and family television programming.The group was established in 1989 as Sleepykids. In 1999 it become entertainment rights and was focused on the creation and exploitation of major children's characters and brands...

 secured majority interest from the Daily Express on Rupert Bear
Rupert Bear
Rupert Bear is a children's comic strip character, who features in a series of books based around his adventures. The character was created by the English artist Mary Tourtel and first appeared in the Daily Express on 8 November 1920. Rupert's initial purpose was to win sales from the rival...

. They paid £6 million for a 66.6% control of the character. The Express Newspaper retains minority interest of one-third plus the right to publish Rupert Bear stories in certain Express publications.

Desmond-era

In 2000, Express Newspapers was bought by Richard Desmond, publisher of a range of titles including the celebrity magazine OK!
OK!
OK! is a British weekly magazine specializing in celebrity news. Originally launched as a monthly, its first issue was published in April 1993. In September 2004, OK! publishers Northern and Shell launched in Australia as a monthly title – the magazine went weekly in October 2006...

. Controversy surrounded the acquisition because, at the time, Desmond also owned a number of pornographic
Pornography
Pornography or porn is the explicit portrayal of sexual subject matter for the purposes of sexual arousal and erotic satisfaction.Pornography may use any of a variety of media, ranging from books, magazines, postcards, photos, sculpture, drawing, painting, animation, sound recording, film, video,...

 magazines such as Big Ones and Asian Babes
Asian Babes
Asian Babes is a British pornographic magazine which features depictions of women of South Asian, Chinese, Japanese, and Thai origin.The magazine was owned by Richard Desmond's Northern and Shell publishing company until its sale in 2004 as part of a package of 45 titles to Remnant Media for a...

.. He is still the owner of the most popular pornographic television channel in the UK, Television X
Television X
Television X is the name of a series of adult television channels in the UK, produced by Portland TV, a subsidiary of Northern & Shell owned by Richard Desmond, the proprietor of the Daily Express...

. Desmond's purchase of the paper led to the departure of many staff including the then editor, Rosie Boycott
Rosie Boycott
Rosel Marie Boycott , better known as Rosie Boycott, is a British journalist and feminist.-Journalism career:Daughter of Major Charles Boycott and Betty Boycott née Le Sueur, Rosel Boycott was born in St Helier, Jersey and was educated at the independent Cheltenham Ladies' College and read...

, and columnist Peter Hitchens
Peter Hitchens
Peter Jonathan Hitchens is an award-winning British columnist and author, noted for his traditionalist conservative stance. He has published five books, including The Abolition of Britain, A Brief History of Crime, The Broken Compass and most recently The Rage Against God. Hitchens writes for...

 moved to The Mail on Sunday
The Mail on Sunday
The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, currently published in a tabloid format. First published in 1982 by Lord Rothermere, it became Britain's biggest-selling Sunday newspaper following the closing of The News of the World in July 2011...

, stating that he could not morally work for a newspaper owned by a pornographer. Boycott, despite her different politics, had an unlikely respect for Hitchens. Stars of old Fleet Street, like the showbiz interviewer and feature writer Paul Callan
Paul Callan
This article is about the British journalist. For the television character, see Miracles.Paul Callan is a British journalist and editor who has worked on many national newspapers.-Early career:...

, were brought in to restore some of the journalistic weight enjoyed by the paper in its peak years.

Express Newspapers left the National Publishers Association in 2007 over unpaid fees. Since payments made to the NPA fund the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
The Press Complaints Commission is a voluntary regulatory body for British printed newspapers and magazines, consisting of representatives of the major publishers. The PCC is funded by the annual levy it charges newspapers and magazines...

, it is possible that the Express and its sister papers could cease being regulated by the PCC. The chairman of the Press Standards Board of Finance
Press Standards Board of Finance
The Press Standards Board of Finance was set up by the Press Council to raise a levy on the newspaper and periodical industries to finance the Council, which had previously been funded directly by newspaper proprietors. Pressbof now funds the Press Complaints Commission...

, which manages PCC funds, described Express Newspapers as a "rogue publisher".

The Express group lost an unusually large number of high-profile libel cases in 2008–2009; it was forced to pay damages to people involved in the Madeleine McCann case (see below), a member of the Muslim Council of Great Britain, the footballer Marco Materazzi
Marco Materazzi
Marco Materazzi , is an Italian footballer who plays as a defender, and is currently a free agent.At the beginning of his career, Materazzi played with various Italian teams in Serie B and Serie C, and with Premier League side Everton. He spent two periods with Perugia and signed for...

 and the sports agent Willie McKay
Willie McKay
Willie McKay is a Scottish football agent based in Monaco. He is the agent of many top-level footballers, mainly based in England and France - specifically the Premier League...

. The string of losses led the media commentator Roy Greenslade
Roy Greenslade
Roy Greenslade is Professor of Journalism at City University London and has been a media commentator since 1992, most notably for The Guardian....

 to conclude that Express Newspapers (which also publishes the Star titles) paid out more in libel damages over that period than any other newspaper group; although most of the individual amounts paid were not disclosed, the total damages were disclosed at £1,570,000. Greenslade characterised Desmond as a "rogue proprietor".

In late 2008, Express Newspapers began a redundancy plan to cutting 80 jobs, with the aim of reducing costs by £2.5 million; too few staff were willing to take voluntary redundancy.
In early 2008, a previous cost-cutting exercise by the group triggered the first 24-hour national press strike in the UK for 18 years. In late August 2009, plans for a further 70 redundancies were announced, affecting journalists across Express Newspapers (including the Daily and Sunday Express, the Daily Star, and the Daily Star Sunday).

Also in August 2009, the Advertising Standards Authority
Advertising Standards Authority (United Kingdom)
The Advertising Standards Authority is the self-regulatory organisation of the advertising industry in the United Kingdom. The ASA is a non-statutory organisation and so cannot interpret or enforce legislation. However, its code of advertising practice broadly reflects legislation in many instances...

 criticised the company for running advertorial
Advertorial
An advertorial is an advertisement in the form of an editorial. The term "advertorial" is a portmanteau of "advertisement" and "editorial." Merriam-Webster dates the origin of the word to 1946....

s as features alongside adverts for the same products. The ASA noted that the pieces were 'always and uniquely favourable to the product featured in the accompanying ads and contained claims that have been or would be likely to be prohibited in advertisements'

In January 2010, the Daily Express was censured by the Advertising Standards Authority over a front-page promotion for "free" fireworks. This led to comment that the Express has become "the Ryanair of Fleet Street", in that it is a "frequent offender" which pays little heed to the ASA's criticisms.

In May 2010 Desmond announced a commitment of £100 million over the next five years to buy much-needed new equipment for the printing plants beginning with the immediate purchase of four new presses amid industry rumours that he was going to establish a new printing plant at Luton, north of London.

On 31 December 2010, the Daily Express, along with all the media titles in Desmond's Northern & Shell group were officially excluded from the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
The Press Complaints Commission is a voluntary regulatory body for British printed newspapers and magazines, consisting of representatives of the major publishers. The PCC is funded by the annual levy it charges newspapers and magazines...

 after withholding payment. The chairman of PressBof, the PCC's parent organisation called this "a deeply regrettable decision"

Circulation figures according to the Audit Bureau of Circulations
ABC (Audit Bureau of Circulations UK)
In the United Kingdom and Ireland, ABC has two roles:* To manage and uphold standards which reflect media industry needs...

 in September 2010 showed gross sales of its long-standing rival the Daily Mail
Daily Mail
The Daily Mail is a British daily middle-market tabloid newspaper owned by the Daily Mail and General Trust. First published in 1896 by Lord Northcliffe, it is the United Kingdom's second biggest-selling daily newspaper after The Sun. Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982...

are at 2,144,229 compared with 659,650 for the Daily Express.

Sunday Express


The Sunday Express was launched in 1918. It is currently edited by Martin Townsend
Martin Townsend (journalist)
-Life:Townsend attended Harrow County School for Boys and the London College of Printing.He became a journalist in 1979, working on Caravan magazine, then as pop music columnist at Today. Has a humorous column in the Sunday Express, demonstrating a nice line in sarcasm - e.g...

. Its circulation in September 2011 was 680,119.

John Bodkin Adams

Suspected serial killer
Serial killer
A serial killer, as typically defined, is an individual who has murdered three or more people over a period of more than a month, with down time between the murders, and whose motivation for killing is usually based on psychological gratification...

 Dr John Bodkin Adams
John Bodkin Adams
John Bodkin Adams was an Irish-born British general practitioner, convicted fraudster and suspected serial killer. Between the years 1946 and 1956, more than 160 of his patients died in suspicious circumstances. Of these, 132 left him money or items in their will. He was tried and acquitted for...

 was arrested in 1956 suspected of murdering up to 400 of his wealthy patients in Eastbourne
Eastbourne
Eastbourne is a large town and borough in East Sussex, on the south coast of England between Brighton and Hastings. The town is situated at the eastern end of the chalk South Downs alongside the high cliff at Beachy Head...

, England. The press, egged on by police leaks, unanimously declared Adams guilty, except for Percy Hoskins
Percy Hoskins
Percy Kellick Hoskins was the chief crime reporter for British newspaper the Daily Express in the 1950s. He also provided stories for radio and television crime shows such as Whitehall 1212....

, chief crime reporter for the Express. Hoskins was adamant that Adams was merely a naive doctor prosecuted by an overzealous detective, Herbert Hannam
Herbert Hannam
Detective Superintendent Herbert Hannam was a British policeman who worked for Scotland Yard.-Career:Hannam became famous for solving the infamous Teddington Towpath Murders in 1953....

, who Hoskins disliked from previous cases. The Express, under Hoskins' direction, was therefore the only major paper to defend Adams, causing Lord Beaverbrook to frequently question Hoskins' stance on the matter. Adams was tried for the murder of Edith Alice Morrell
Edith Alice Morrell
Edith Alice Morrell , was a resident of Eastbourne and patient of the suspected serial killer John Bodkin Adams. He was tried for her murder in 1957 but acquitted...

 in 1957 and found not guilty (a second count was withdrawn controversially). After the case a jubilant Beaverbrook phoned Hoskins and said: "Two people were acquitted today" – meaning Hoskins as well. The Express then carried an exclusive interview with Adams, who Hoskins interviewed for two weeks after the trial in a safe house away from other newspapers. According to archives released in 2003, Adams was thought by police to have killed 163 patients.

Dunblane

On 8 March 2009, the Scottish edition of the Sunday Express published a front page article critical of survivors of the 1996 Dunblane massacre
Dunblane massacre
The Dunblane massacre was a multiple murder-suicide which occurred at Dunblane Primary School in the Scottish town of Dunblane on 13 March 1996. Sixteen children and one adult were killed by Thomas Hamilton before he committed suicide.-Timeline of events:...

, entitled "Anniversary Shame of Dunblane Survivors". The article criticised the by-then 18-year-old survivors for posting "shocking blogs and photographs of themselves on the internet", revealing that they drank alcohol, made rude gestures, and talked about their sex lives. The article provoked several complaints, leading to the printing of a front-page apology a fortnight
Fortnight
The fortnight is a unit of time equal to fourteen days, or two weeks. The word derives from the Old English fēowertyne niht, meaning "fourteen nights"....

 later, and a subsequent adjudication by the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
The Press Complaints Commission is a voluntary regulatory body for British printed newspapers and magazines, consisting of representatives of the major publishers. The PCC is funded by the annual levy it charges newspapers and magazines...

 described the article as a "serious error of judgement" and stated that "Although the editor had taken steps to resolve the complaint, and rightly published an apology, the breach of the Code was so serious that no apology could remedy it".

Diana, Princess of Wales

The Daily Express has a reputation for consistently printing conspiracy theories about the death of Diana, Princess of Wales
Death of Diana, Princess of Wales conspiracy theories
Although the initial French investigation found that Diana, Princess of Wales had died as a result of an accident, a number of researchers, and others, including most notably Mohammed Al-Fayed and the Daily Express have persistently raised conspiracy theories that she was assassinated...

 as front page news, earning it the nickname, the Daily Ex-Princess; this has been satirised in Private Eye
Private Eye
Private Eye is a fortnightly British satirical and current affairs magazine, edited by Ian Hislop.Since its first publication in 1961, Private Eye has been a prominent critic and lampooner of public figures and entities that it deemed guilty of any of the sins of incompetence, inefficiency,...

, the newspaper being labelled the Diana Express or the Di'ly Express, and has been attributed to Desmond's close friendship with regular Eye target Mohamed Fayed. For a long period in 2006 and 2007, these front-page stories would consistently appear on Mondays; this trend ceased only when the paper focused instead on the Madeleine McCann story (see below). Even on 7 July 2006, the anniversary of the London bombings (used by most other newspapers to publish commemorations) the front page was given over to Diana. This tendency was also mocked on Have I Got News for You
Have I Got News for You
Have I Got News for You is a British television panel show produced by Hat Trick Productions for the BBC. It is based loosely on the BBC Radio 4 show The News Quiz, and has been broadcast since 1990, currently the BBC's longest-ever running television panel show...

when on 6 November 2006, the day other papers reported the death sentence given to Saddam Hussein
Saddam Hussein
Saddam Hussein Abd al-Majid al-Tikriti was the fifth President of Iraq, serving in this capacity from 16 July 1979 until 9 April 2003...

 on their front pages, the Express led with “SPIES COVER UP DIANA 'MURDER'”.
According to The Independent
The Independent
The Independent is a British national morning newspaper published in London by Independent Print Limited, owned by Alexander Lebedev since 2010. It is nicknamed the Indy, while the Sunday edition, The Independent on Sunday, is the Sindy. Launched in 1986, it is one of the youngest UK national daily...

"The Diana stories appear on Mondays because Sunday is often a quiet day." In February and March 2010, the paper returned to featuring Diana stories on the front page on Mondays.

Madeleine McCann

In the second half of 2007 the Daily Express gave a large amount of coverage to the missing child Madeleine McCann
Response to the disappearance of Madeleine McCann
On the evening of Thursday, 3 May 2007, shortly before her fourth birthday, a British child, Madeleine McCann, went missing from a holiday apartment in Praia da Luz in the Algarve in Portugal, in which she was staying with her parents. The initial investigation by the Guarda Nacional Republicana,...

. From 3 August 2007, the Express dedicated at least part of the next 100 front pages to Madeleine in a run that lasted until 10 November 2007. Of the 100, 82 of these were the main headline (often stylised by "MADELEINE" in red block capitals, plus a picture of the child).

Though the family initially said that some journalists may have "overstepped their mark" they acknowledged the benefits in keeping the case in the public eye, but argued that the coverage needed to be toned down since daily headlines are not necessarily helpful. However, in March 2008, the McCanns launched a libel suit against the Daily Express and its sister newspaper, the Daily Star, as well as their Sunday equivalents, following the newspapers' coverage of the case. The action concerned more than 100 stories across the four newspapers, which accused the McCanns of causing their daughter's death and covering it up. One immediate consequence of the action was that Express Newspapers pulled all references to Madeleine from its websites.

In a settlement reached at the High Court of Justice
High Court of Justice
The High Court of Justice is, together with the Court of Appeal and the Crown Court, one of the Senior Courts of England and Wales...

, the newspapers agreed to run a front-page apology to the McCanns on 19 March 2008, publish another apology on the front pages of the Sunday editions of 23 March and make a statement of apology at the High Court. The newspapers also agreed to pay costs and substantial damages, which the McCanns said they would use to fund the search for their daughter.Guardian media commentator Roy Greenslade
Roy Greenslade
Roy Greenslade is Professor of Journalism at City University London and has been a media commentator since 1992, most notably for The Guardian....

 said it was "unprecedented" for four major newspapers to offer front-page apologies, but also said that it was more than warranted given that the papers had committed "a substantial libel" that shamed the entire British press. Craig Silverman of Regret the Error argued that given how many of the stories appeared on the front page, anything less than a front page apology would have been "unacceptable."

In its apology, the Express stated that "a number of articles in the newspaper have suggested that the couple caused the death of their missing daughter Madeleine and then covered it up. We acknowledge that there is no evidence whatsoever to support this theory and that Kate and Gerry are completely innocent of any involvement in their daughter's disappearance." This was followed in October by an apology and payout (forwarded to the fund again) to a group who had become known as the "Tapas Seven" in relation to the case.

"Muslim Plot to kill Pope"

The issue published on Saturday 18 September 2010 gave very prominent front page headlines to a story that stated that "islamic terrorists" working under the guise of "bogus street cleaners [had] allegedly hatched an audacious plot to blow up the pope". The plot, which the Express revealed had been foiled by a police raid at the "11th hour" was said to involve "plotters with links to Al Qaeda [who] planned 'a double blow to the infidel′ by assassinating the head of the Roman Catholic church and slaughtering hundreds of pilgrims and well-wishers." The Express further alleged "An investigation is also under way to determine if the foreign nationals had entered Britain legally and were entitled to work here." The six street cleaners arrested by the counter-terrorism police were said to be "no credible threat" and were released without charge the same day. In very small font on page nine of their issue for Sunday 19th, the Express noted that the men had been released.

Daily Express

  • Arthur Pearson (April 1900–1901)
  • Bertram Fletcher Robinson
    Bertram Fletcher Robinson
    Bertram Fletcher Robinson was an English sportsman, journalist, author and Liberal Unionist Party campaigner. Between 1893 and 1907, he wrote nearly 300 published items including a series of short stories that feature a detective called Addington Peace. However, Robinson is perhaps best remembered...

     (July 1900 – May 1904)
  • R. D. Blumenfeld
    R. D. Blumenfeld
    Ralph David Blumenfeld was an American-born journalist, writer and newspaper editor who is chiefly notable for having been in charge of the British newspaper Daily Express from 1902 to 1932....

     (1909–1929)
  • Beverley Baxter
    Beverley Baxter
    Sir Arthur Beverley Baxter, FRSL was a Canadian born journalist and politician. He spent most of his career in the United Kingdom working for the Daily Express and as a theatre critic for the Evening Standard, and was a Member of Parliament for the Conservative Party from 1935 until his...

     (1929 – October 1933)
  • Arthur Christiansen
    Arthur Christiansen
    Arthur Christiansen was a journalist, and editor of Lord Beaverbrook's newspaper the Daily Express from 1933 to 1957....

     (1933 – August 1957)
  • Edward Pickering (1957–1961)
  • Robert Edwards (acting) (November 1961 – February 1962)
  • Roger Wood (1962 – May 1963)
  • Robert Edwards (1963 – July 1965)
  • Derek Marks (1965 – April 1971)
  • Ian McColl (1971 – October 1974)
  • Alastair Burnet
    Alastair Burnet
    Sir Alastair Burnet is a British journalist and broadcaster, known for his work in news and current affairs programmes.- Early life :...

     (1974 – March 1976)
  • Roy Wright (1976 – August 1977)
  • Derek Jameson
    Derek Jameson
    Derek Jameson is a retired British tabloid journalist and broadcaster.As a child, Jameson was evacuated from London in WW2...

     (1977 – June 1980))
  • Arthur Firth (1980 – October 1981)
  • Christopher Ward (1981 – April 1983)
  • Sir Larry Lamb (1983 – April 1986)
  • Sir Nicholas Lloyd
    Nicholas Lloyd
    Sir Nicholas Markley Lloyd, born , is a British former newspaper editor and broadcaster.Lloyd graduated from St Edmund Hall, Oxford. He edited the Sunday People from 1982 to 1983, then moved to edit the News of the World for a year from 1984, and finally edited the Daily Express from 1986 until...

     (1986 – November 1995)
  • Richard Addis
    Richard Addis
    Richard Addis is a British journalist and former editor of the Daily Express newspaper. He is a former novice Anglican monk....

     (November 1995 – May 1998)
  • Rosie Boycott
    Rosie Boycott
    Rosel Marie Boycott , better known as Rosie Boycott, is a British journalist and feminist.-Journalism career:Daughter of Major Charles Boycott and Betty Boycott née Le Sueur, Rosel Boycott was born in St Helier, Jersey and was educated at the independent Cheltenham Ladies' College and read...

     (May 1998 – January 2001)
  • Chris Williams
    Chris Williams (journalist)
    Chris Williams is a British journalist.A former editor of the Daily Express, he is currently editor of the Scottish Daily Mail-References:...

     (January 2001 – December 2003)
  • Peter Hill
    Peter Hill (journalist)
    Peter Hill is a British journalist and a former editor of the Daily ExpressRaised in Saddleworth, he left Hulme Grammar School at 15 and worked in a woollen mill before gaining employment in local papers in Yorkshire and the North West...

     (December 2003 – February 2011)
  • Hugh Whittow
    Hugh Whittow
    Hugh Whittow is a British newspaper editor.Whittow worked for the Western Telegraph and the South Wales Echo, before moving to London to work on the Evening News, and then the Daily Star. In the mid-1980s, he joined The Sun, where he became known for obtaining scoops...

     (February 2011–)

Sunday Express

1920: James Douglas
James Douglas (journalist)
James Douglas was a British critic, newspaper editor and author.Douglas edited The Star from 1908 to 1920, then the Sunday Express until 1931. He was a supporter of censorship, and called for several books to be banned, most notably The Well of Loneliness.-References:...

1928: James Douglas and John Gordon
John Gordon (journalist)
John Rutherford Gordon was a Scottish newspaper editor and columnist.Born in Dundee, Gordon began work on the Dundee Advertiser in 1904. He was rapidly promoted, and by the end of the decade was overseeing the Perthshire and Dundee editions of the People's Journal...

1931: John Gordon
1952: Harold Keeble
1954: John Junor
John Junor
Sir John Donald Brown Junor was a Scottish journalist and editor-in-chief of the Sunday Express, having previously worked as a columnist there. He then moved to the Mail on Sunday....

1986: Robin Esser
Robin Esser
Robin Charles Esser is a British newspaper executive and former editor.After undertaking National Service and studying at Wadham College, Oxford University where he edited the Cherwell newspaper, Esser began his career as a reporter with the Daily Express and Daily Sketch in 1957...

1989: Robin Morgan
Robin Morgan (journalist)
Robin Morgan is a British newspaper editor and journalist.Morgan began his career in journalism at the Evening Echo in Hemel Hempstead, aged 16. In 1979, he joined the Sunday Times as a reporter. During the Wapping dispute of 1986–1987, he crossed the picket line and was the editor of the...

1991: Eve Pollard
Eve Pollard
Evelyn "Eve" Pollard, Lady Lloyd, OBE is an English author, journalist and a former editor of several tabloid newspapers.-Career:...

1994: Brian Hitchen
Brian Hitchen
Brian Hitchen is a publisher and former newspaper editor in the United Kingdom.Hitchen edited the Daily Star from 1987 to 1994, when he became the editor of the Sunday Express for a year. In 1996, he set up Brian Hitchen Communications and also became chairman of the Kerry Life and Irish Country...

1995: Sue Douglas
Sue Douglas
Sue Douglas is a British media executive and former newspaper editor.Susan Douglas began her career in 1978, after graduating with a first class Honours degree in Physiology and Biochemistry, with management consultants Andersen Consulting, then became a medical journalist with Haymarket Publishing...

1996: Richard Addis
Richard Addis
Richard Addis is a British journalist and former editor of the Daily Express newspaper. He is a former novice Anglican monk....

1998: Amanda Platell
Amanda Platell
Amanda Jane Platell is a British-based Australian journalist, and from 1999 to 2001 was the press secretary to William Hague, the then leader of the British Conservative Party.-Early life:...

1999: Michael Pilgrim
2001: Martin Townsend
Martin Townsend (journalist)
-Life:Townsend attended Harrow County School for Boys and the London College of Printing.He became a journalist in 1979, working on Caravan magazine, then as pop music columnist at Today. Has a humorous column in the Sunday Express, demonstrating a nice line in sarcasm - e.g...


Current

  • Vanessa Feltz
    Vanessa Feltz
    Vanessa Jane Feltz is an English television personality, broadcaster and journalist. She currently presents an early morning radio show on BBC Radio 2, a mid morning phone-in show on BBC London 94.9. In 2011, she started hosting The Vanessa Show on Channel 5. The first series ended on June 24th...

  • Frederick Forsyth
    Frederick Forsyth
    Frederick Forsyth, CBE is an English author and occasional political commentator. He is best known for thrillers such as The Day of the Jackal, The Odessa File, The Fourth Protocol, The Dogs of War, The Devil's Alternative, The Fist of God, Icon, The Veteran, Avenger, The Afghan and The Cobra.-...

  • Leo McKinstry
    Leo McKinstry
    Leo McKinstry is a British journalist and author.Born in Belfast, Northern Ireland, McKinstry writes regularly for several newspapers in the United Kingdom, including the Daily Mail, Daily Express, and The Sunday Telegraph...

  • Richard and Judy
    Richard and Judy
    Richard and Judy is the name informally given to Richard Madeley and Judy Finnigan, a married couple who are both British television presenters and columnists. Since their marriage, their television appearances have been largely made as a couple. They are best known for presenting This Morning and...

  • Ann Widdecombe
    Ann Widdecombe
    Ann Noreen Widdecombe is a former British Conservative Party politician and has been a novelist since 2000. She is a Privy Councillor and was the Member of Parliament for Maidstone from 1987 to 1997 and for Maidstone and The Weald from 1997 to 2010. She was a social conservative and a member of...

  • Jasmine Birtles
    Jasmine Birtles
    Jasmine Birtles is a financial and business commentator, journalist, TV presenter and radio presenter, author and humourist.Her consumer website Moneymagpie.com contains information on all aspects of making and saving money. She regularly appears on various TV and radio programmes, including GMTV,...


Past

  • Sefton Delmer
    Sefton Delmer
    Denis Sefton Delmer was a British journalist and propagandist for the British government. Fluent in German, he became friendly with Ernst Röhm who arranged for him to interview Adolf Hitler in the 1930s...

  • William Hickey
    William Hickey (columnist)
    "William Hickey" is the pseudonymous byline of a gossip column published in the British daily newspaper, the Daily Express. It was named for the 18th century diarist of that name....

  • Peter Hitchens
    Peter Hitchens
    Peter Jonathan Hitchens is an award-winning British columnist and author, noted for his traditionalist conservative stance. He has published five books, including The Abolition of Britain, A Brief History of Crime, The Broken Compass and most recently The Rage Against God. Hitchens writes for...

  • Andrew Marr
    Andrew Marr
    Andrew William Stevenson Marr is a Scottish journalist and political commentator. He edited The Independent for two years until May 1998, and was political editor of BBC News from 2000 until 2005....

  • Jenni Murray
    Jenni Murray
    Dame Jennifer Susan "Jenni" Murray, DBE is a British journalist and broadcaster. She attended Barnsley Girls High School and has a degree in French and Drama from Hull University...

  • Carol Sarler

Political allegiance

With the exception of the 2001 general election
United Kingdom general election, 2001
The United Kingdom general election, 2001 was held on Thursday 7 June 2001 to elect 659 members to the British House of Commons. It was dubbed "the quiet landslide" by the media, as the Labour Party was re-elected with another landslide result and only suffered a net loss of 6 seats...

, when it backed the Labour Party
Labour Party (UK)
The Labour Party is a centre-left democratic socialist party in the United Kingdom. It surpassed the Liberal Party in general elections during the early 1920s, forming minority governments under Ramsay MacDonald in 1924 and 1929-1931. The party was in a wartime coalition from 1940 to 1945, after...

, the newspaper has declared its support for the Conservative Party
Conservative Party (UK)
The Conservative Party, formally the Conservative and Unionist Party, is a centre-right political party in the United Kingdom that adheres to the philosophies of conservatism and British unionism. It is the largest political party in the UK, and is currently the largest single party in the House...

 at every general election since World War II
World War II
World War II, or the Second World War , was a global conflict lasting from 1939 to 1945, involving most of the world's nations—including all of the great powers—eventually forming two opposing military alliances: the Allies and the Axis...

.

'Crusade for Freedom'

This was the newspaper's own campaign to give the people of the United Kingdom the opportunity to add their names to a petition addressed to the Prime Minister of the United Kingdom
Prime Minister of the United Kingdom
The Prime Minister of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is the Head of Her Majesty's Government in the United Kingdom. The Prime Minister and Cabinet are collectively accountable for their policies and actions to the Sovereign, to Parliament, to their political party and...

 in favour of Britain's withdrawal from the European Union
European Union
The European Union is an economic and political union of 27 independent member states which are located primarily in Europe. The EU traces its origins from the European Coal and Steel Community and the European Economic Community , formed by six countries in 1958...

. Each edition of the 8 January 2011 had four cut-out vouchers where readers could sign the pledge and send them to the papers HQ where the petition was be compiled, there were also further editions with the same voucher included. The campaign attracted the support of many celebrities including; sportsman/TV personality Sir Ian Botham
Ian Botham
Sir Ian Terence Botham OBE is a former England Test cricketer and Test team captain, and current cricket commentator. He was a genuine all-rounder with 14 centuries and 383 wickets in Test cricket, and remains well-known by his nickname "Beefy"...

 and Chairman of J D Wetherspoon Tim Martin who both gave interviews for 8 January's special edition of the paper. The first week of the campaign saw a response of around 370,000 signatures being received (just over 50% of daily readership or around 0.6% of the UK Population). UK Independence Party officials often appear in the paper including the party's leader Nigel Farage
Nigel Farage
Nigel Paul Farage MEP , a position he previously held from September 2006 to November 2009. He is a current Member of the European Parliament for South East England and co-chairs the Eurosceptic Europe of Freedom and Democracy group....

.

External links

The source of this article is wikipedia, the free encyclopedia.  The text of this article is licensed under the GFDL.
 
x
OK