Canal Uno
Canal Uno is the first Colombia
Colombia, officially the Republic of Colombia , is a unitary constitutional republic comprising thirty-two departments. The country is located in northwestern South America, bordered to the east by Venezuela and Brazil; to the south by Ecuador and Peru; to the north by the Caribbean Sea; to the...

n national television
Television is a telecommunication medium for transmitting and receiving moving images that can be monochrome or colored, with accompanying sound...

 channel. It started 13 June 1954 on Channel 8 in Bogotá
Bogotá, Distrito Capital , from 1991 to 2000 called Santa Fé de Bogotá, is the capital, and largest city, of Colombia. It is also designated by the national constitution as the capital of the department of Cundinamarca, even though the city of Bogotá now comprises an independent Capital district...

. It is state-owned, operated by Radio Televisión Nacional de Colombia
Radio Televisión Nacional de Colombia
Radio Televisión Nacional de Colombia is a colombian state-owned public service broadcaster controlled by the Ministry of Information Technology...

, and privately-run, with programming companies known as programadoras bidding for time slots with the Colombian state.

In 1963 it became operated by Inravisión (until then, it was operated by the Radiodifusora Nacional de Colombia); later it would move from Channel 8 to Channel 7 in Bogotá. Until 1966, when private local channel Teletigre
Teletigre, also known as TV-9 Bogotá, was Colombia's first private television channel, owned by journalist and politician Consuelo Salgar de Montejo, who won a state bid against Caracol TV, RTI Colombia, and Producciones Punch....

 went on air, the then Canal Nacional was the only television channel in Colombia.

In 1972 it became the Primera Cadena ("First Network") since Teletigre's successor, again in state hands, became a national channel
Canal A
Canal A was a Colombian state-owned privately run national television channel. It was launched March 27, 1972 as Segunda Cadena, since it was the second television channel in Colombia, and replacing Tele 9 Corazón...

. In the 1980s
File:1980s decade montage.png|thumb|400px|From left, clockwise: The first Space Shuttle, Columbia, lifted off in 1981; American President Ronald Reagan and Soviet leader Mikhail Gorbachev eased tensions between the two superpowers, leading to the end of the Cold War; The Fall of the Berlin Wall in...

 it would become Cadena Uno ("Network One", sometimes spelled Cadena 1) and acquired its current name 1 January 1998.

Since July 1998, when private channels Caracol TV
Caracol TV
Caracol Televisión is a Colombian private national television network, owned by Julio Mario Santo Domingo.- History :Caracol Televisión started in 1954 when Organización de Radiodifusora Caracol offered to afford national television costs, then state-run, through commercial spots...

 and RCN TV
RCN Televisión , is a Colombian private television network. It started as a production company in 1967...

 (formerly programadoras) started operations, ratings
Audience measurement
Audience measurement measures how many people are in an audience, usually in relation to radio listenership and television viewership, but also in relation to newspaper and magazine readership and, increasingly, web traffic on websites...

 for the state-owned channels Canal Uno and Canal A steadily dropped, severely affecting the programadoras, which one after other declared bankruptcy
Bankruptcy is a legal status of an insolvent person or an organisation, that is, one that cannot repay the debts owed to creditors. In most jurisdictions bankruptcy is imposed by a court order, often initiated by the debtor....

 or became merely production companies for Caracol TV and RCN TV. Canal Uno was less affected than Canal A, which became Canal Institucional
Canal Institucional
Canal Institucional is a Colombian state-run national television channel launched 2 February 2004.It broadcasts programmes produced by state institutions in order to promote and publicize their activities to the public...

, a state-controlled channel, in February 2004. RTI Colombia
RTI Colombia
RTI Colombia, also known as Radio Televisión Interamericana , is a Colombian television production company. It aired 14.5 per week of programming each week in 1993....

, the only programadora remaining on Canal A, was moved to Canal Uno and stood there until 2008.

As of 2009, Colombiana de Televisión
Colombiana de Televisión
Colombiana de televisión is a Colombian broadcaster of Canal Uno, Caracol TV and formely of Canal A, popular known by Padres e Hijos and Sweet, el dulce sabor del chisme. It was founded by Francisco de Zubira in 1972....

, NTC Televisión
NTC Televisión
Nacional de Televisión y Comunicaciones is a colombian broadcaster of Canal Uno, famous of news program Noticias Uno ....

, CM&
CM& is a 1992 colombian News program created by Yamid Amat and Juan Gossaín and aired on RTVC´s Canal Uno.- The & :CM& are the acronyms of Compañía de Medios de Información, the & was adopted in 1993- External links :* News List* News List*...

, Jorge Barón Televisión
Jorge Barón
Jorge Barón is a Colombian television presenter, and media personality and businessman.-Sources: Sergio Cárdenas, , El Espectador, 23 December 2006...

and Sportsat are the programadoras which fill the time slots on Canal Uno.

External links

Official website Colombiana de Televisión Jorge Barón Televisión Sportsat CM&
The source of this article is wikipedia, the free encyclopedia.  The text of this article is licensed under the GFDL.